Glottodydaktyka, nowoczesna metoda: nauka czytania, nauka pisania, nauka liczenia dla dzieci.
Metoda nauki czytania i pisania opracowana przez prof. Bronisława Rocławskiego. Przywiązuje ogromną wagę do sposobu uczenia techniki płynnego czytania ze zrozumieniem, a także kształtowania nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej. Zapraszamy dzieci od 3 do 14 lat. Glottodydaktyka to bogata metoda pomocy dzieciom w trudnościach z pisaniem i czytaniem z wykorzystanie klocków LOGO do pracy z dzieckiem.
Glottodydaktyka to kilka etapów, które są po kolei wprowadzane:
-
Ćwiczenia emisyjne, oddechowe i artykulacyjne – dziecko uczy się prawidłowego oddychania, regulowania siły wydechu, usprawnia swój aparat artykulacyjny. Ćwiczenia są atrakcyjne, ponieważ stosuje się w nich pomoce takie jak piórka, piłeczki, chusteczki, świece itp.
-
Porównywanie i identyfikowanie liter – dzieci uczą się tego pracując na klockach logo. Bawią się nimi, manipulują, układają budowle, jednocześnie poznając wygląd i kształt poszczególnych liter. Dziecko uczy się, że każda litera ma 4 warianty – mała pisana i drukowana, wielka pisana i drukowana. Każdy z tych wariantów jest umieszczony na klockach.
-
Synteza i analiza wyrazów – dzieci dzielą na sylaby, potem na głoski poszczególne wyrazy, poznają samogłoski, następnie spółgłoski. Nauczyciel korzysta z rozsypanek wyrazowych, pociętych na sylaby wyrazów.
-
Czytanie techniką „ślizgania” – polega na łączeniu spółgłosek z samogłoskami, w ten sposób dzieci przygotowują się do nauki czytania.
-
Trudności ortograficzne – poznawanie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi ortograficznie.
-
Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania – dzieci ćwiczą umiejętność poprawnego trzymania narzędzia do pisania, kreślenia linii bez odrywania ręki.